Page 4 - Gerhemder Bülten Sayı 1 Mayıs 203
P. 4

lemek için yaşlı yetişkinler, aileleri ve toplulukları ile işbirliği içinde çalışır ve yaşlı bireylerin bakı-
        mında bu yaklaşım hemşireliğin paradigması ile daha tutarlıdır.   Uzmanlığın hastalığa ek olarak
        sağlık ve zindeliğe daha geniş açıdan odaklanması, bireyin etkilenimlerine bütüncül bir yaklaşımı
        öngörmesi nedeniyle 1970’lerde geriatri hemşireliği teriminin yerini gerontoloji hemşireliği terimi
        almıştır. Görüldüğü gibi, Gerontoloji ve Geriatri terimleri arasında önemli farklılıklar olmasına
        rağmen genellikle birbirinin yerine de kullanılmaktadır. Ülkemizde 2012 yılında kurulan Geriatri
        Hemşireliği Derneği (GERHEMDER)’nin kuruluşunda da bu iki terimin birbirinin yerine kulla-
        nılmasına, ülkemizde gerontolojik bakış açısının geriatri hemşireliği ile eş tutulmasına istinaden
        Geriatri hemşireliği isminin kullanılması önerilmiştir. Gerçekte evrensel ve bilimsel bir bakış açı-
        sı ile değerlendirildiğinde derneğin amaç ve yapısına uygun olan isim “Gerontoloji Hemşireliği”
        olup, belki de bir isim değişikliğine gidilmesi gündeme gelebilecektir.
        Toplumun gereksinimlerine duyarlı mesleki ve akademik örgütler mesleğin ve akademinin bu ge-
        reksinimlere yanıt vermesini sağlayacak girişimleri yönlendirmede liderlik etmelidirler. Amerika
        Birleşik Devletleri (ABD)’ndeki yaşlı yetişkinlerin ve ailelerinin gelişen taleplerine hemşireliğin
        yanıtını geliştirme ve iyileştirmede önemli kilometre taşlarını döşemiş ve örgütlü çabanın en etkili
        öneklerinden birini oluşturmuştur.  Amerikan Hemşireler Derneği (ANA) tarafından, 1961 yılın-
        da geriatri hemşireliği bir uzmanlık grubu olarak önerilmiş,   1962 yılında Geriatri Hemşireliği Uy-
        gulamaları üzerine bir odak grup toplantısı yapılmış, 1966  yılında  ANA bünyesinde bir Geriatri
        Hemşireliği Bölümü yapılandırılmış ve 1970 yılında   ANA, “Geriatri Hemşireliği için Uygulama
        Standartları” oluşturulmuştur. Bundan kısa bir süre sonra da 1973 yılında Gerontoloji Hemşireliği
        alanında ilk sertifika programını gerçekleştirilerek 74 hemşireye sertifika verilmiştir.
        Geriatri hemşireliğinin günümüzden bir asır önce bir uzmanlık alanı olarak kabul gördüğü,  1925
        yılında American Journal of Nursing (AJN) de “Yaşlıların Bakımı” başlıklı anonim sütun bulundu-

        ğu belirtilmektedir.  1950 yılında bir yükseklisans tezine dayalı olarak ilk geriatri hemşireliği ders
        kitabının, 1952 yılında ise Nursing Research dergisinde  ilk kez bir geriatri hemşireliği çalışması-
        nın yayınlandığı görülmektedir.  Amerikan Hemşireler Derneği (ANA) tarafından, 1961 yılında
        geriatri hemşireliği  bir uzmanlık grubu olarak önerilmiş,   1962 yılında Geriatri Hemşireliği Uy-
        gulamaları üzerine ilk Ulusal Hemşirelik Toplantısı düzenlenmiş, 1966  yılında ise ANA bünyesin-
        de bir Geriatri Hemşireliği Bölümü yapılandırılmış ve 1970 yılında   ANA, “Geriatri Hemşireliği
        için Uygulama Standartları” oluşturulmuştur.
        1976 yılında  ANA Geriatri Hemşireliği Bölümünün adı Gerontoloji Hemşireliği Bölümü olarak
        değiştirilmiş ve “Gerontoloji Hemşireliği Standartları” yayınlanmıştır. 1981’de “1. Uluslararası
        Gerontoloji Hemşireliği Kongresi ” gerçekleşmiştir. Bu gelişmeleri takiben ve eş zamanlı olarak
        hemşirelik eğitim programlarında gerontoloji hemşireliği içeriğinin yer alması, hemşirelerin çeşitli
        bakım ortamlarında yaşlı bireyi ve gereksinimlerini anlama, bu gereksinimlere yanıt verme yeter-
        liliklerini geliştirilmesine yönelik çabaların da arttığı görülmektedir.
        199O’lı yılların sonlarında, hemşirelik lisans programlarının gerontoloji hemşireliği içeriğinin in-
        celenmesi, öğretim elemanlarının öğretme kapasitesinin belirlenmesi ve gerontoloji hemşireliğinin
        güçlendirilmesine yönelik girişimler başlamış, 1997 ve 2003 yılları arasında gerontoloji hemşireliği
        müfredatının geliştirilmesinde önemli adımlar atılmıştır. Bir taraftan hemşirelik lisans programla-
        rındaki gerontolojik içeriği geliştirmeye çabalarken, diğer taraftan gerontoloji hemşireliği alanında
        artan öğretim elemanı eksikliğini gidermeyi,  gerontoloji hemşireliği alanında akademisyen ve eği-
        tici boşluğunu kapatmayı hedefleyen girişimler geliştirilmeye devam etmektedir. Günümüzde Sig-


        4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9